وجه الفنان تامر حسني الى متابعيه مجموعة نصائح للالتزام بالصلاة ، و استحضر تامر مجموعة مواقف روحانية عن الصلاة مع متابعيه، مستشهداً بمواقف إنسانية حدثت معه بالفعل.

و كتب تامر حسني في منشور طويل على حساباته على مواقع التواصل الاجتماعي، قائلا: “أنت مش منافق أنت مجاهد، في أكيد فيكم مش بيصلي أو بيقطع في الصلاة  اللي بيقطع في الصلاة  عايز أقول … أفضل قاوم شيطانك لحد ما تنتصر. ده حصل معايا شخصياً  أواظب واقطع ميت مرة لحد ما استقريت مهما أخد وقت ثوابك هيكون أكبر لأنك بتجاهد نفسك وشيطانك عشان خاطر ربنا”.

و تابع: “وفي نوع تاني اللي بيقول ((هبدأ من بكرة)) ويقدر ويقول معلش بكرة وميقدرش تالت وميقدرش عاشر أحب أقوله حتى لو عزمت النية ١٠٠٠ مره و مش بتنفذ .. ربنا بيفضل مستنيك بمنتهى الحب لأنه شايف مجهود نيتك في الإصرار على الرغبة حتى لو مش قادر تنفذ هيجازيك خير برضو على رغبتك حتى لو منفذتش لسه و هيبقى مستنيك تاخد القرار وفاتح لك أيده بكل حب عشان تنطلق وتدخل في رحمته وفي معيته”.

وأكد تامر حسني أن الناس نوعان منهم من يشجعك ومنهم من يجذبك للخلف وتابع موضحاً: “في الوقت ده بيبقى حواليك ناس يا بيشجعوك ودول ناس تمسك فيهم يا ناس مش بتصلي ياريت تبعد عنهم هما مش عايزينك تصلي غيره منك لأنهم من جواهم مقتنعين بربنا بس بيكابروا فبيزعلوا عشان متبقاش أعلى منهم عند ربنا حتى لو في شيء من الذنوب بتعملها عادي كلنا خطائين أوعى تخليهم يقولوا لك يا عم أنت بتعمل ذنب كذا وكذا ازاي تصلي يا منافق”.

و اختتم بالقول: “لا. وألف لا أنت مش منافق أنت مجاهد لنفسك ولشيطانك يعني في تحدي أكبر ثوابه أكبر بكتير عشان بقى خاطر ربنا غالي عندك و بتعمل اللي هو عايزة أنك تصلي وكل ما تغلط تروحله هو بيحب كده و هيسامحك عادي ،، ولو غلط وروحت له ١٠٠٠ مرة المهم ان كل مرة يبقى عندك نية الارتقاء بنفسك معاه وتتصدق كتير صدقوني في قوة خارقة في تأثير الصدقة وفي كل ذنب عليكم بالناس البسطاء فرحوهم أوي . ربنا هيفرحك أوى انا مش شيخ يا جماعة مش بتكلم كفنان لا انا بتكلم كإنسان”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *